جیبام کوش

ساخت وبلاگ

با توجه به مصرف برق نسبتاً زیاد کولرهای گازی، انتخاب کولرگازی منطبق با محیطی که می خواهید آن را خنک کنید اهمیت زیادی دارد. بر همین اساس ...

چه نکاتی را باید موقع خرید کولر گازی بدانیم؟

با توجه به مصرف برق نسبتاً زیاد کولرهای گازی، انتخاب کولرگازی منطبق با محیطی که می خواهید آن را خنک کنید اهمیت زیادی دارد. بر همین اساس ظرفیت های کولرگازی با شاخصی بنام (BTU) سنجیده می شود. به گزارش دما تجهیز، جدول زیردر انتخاب ظرفیت کولر گازی مطلوب، به شما کمک می کند.باید توجه داشته باشید که هر کولر گازی بزرگ، الزاماً بهترین کولر گازی نمی باشد چرا که اولاً به طور یکنواخت محیط (نسبتاً کوچکتر) را خنک نمی کند. از سوی دیگر با توجه به این که یکی از کارکرد های کولرگازی، پایین آوردن رطوبت هواست، یک کولر گازی متناسب، نسبت به کولرگازی بزرگتر (که به تعداد زیاد ON و OFF می شود)، رطوبت هوا را به طور موثرتری کم می کند.

به گزارش ایران جیب به نقل از خراسان، اما چه ملاک هایی امکان مقایسه بهتر را هنگام خرید یک کولر گازی فراهم می کنند؟ در این رابطه با نگاهی به برچسب انرژی می توانید اطلاعات مفیدی کسب نمایید. روی این برچسب ها، اطلاعاتی از قبیل رده مصرف انرژی، این که دستگاه مورد نظر آیا امکان گرمایش را نیز دارد یا خیر، کلاس آب و هوایی مناسب (گرمسیری، معتدل، خنک) ذکر شده است.
صرفه جویی در مصرف برق با انتخاب کولر های گازی اینورتر: حتماً واژه اینورتر در ارتباط با این محصولات را شنیده اید. کولر های گازی اینورتر همان طور که از اسم آن مشخص است به وسیله تغییر دور کمپرسور از خاموش و روشن شدن مکرر کمپرسور یا موتور کولر جلوگیری می کند و این فرآیند باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود.

انواع کولر های گازی از نظر ظاهر: کولر های گازی را می توان در چند نوع از نظر ظاهر در بازار یافت. از آن جمله می توان به اسپلیت تک یا چند پنل، پرتابل (قابل حمل)، پنجره ای (که محل نصب آن ها در داخل قاب پنجره می باشد) و نیز ایستاده اشاره کرد. البته می توان گفت انواع اسپلیت و نیز پنجره ای کاربرد بیشتری دارند. در این میان باید توجه داشت مصرف برق انواع پنجره ای، بیشتر و تا حدود 2 برابر انواع اسپلیت می باشد.نگاهی به قیمت این محصولات در فروشگاه های مجازی مانند ای مالز بیانگر آن است که عمده کولر های گازی محدوده قیمتی بین یک تا 6.5 میلیون تومان دارند که به ترتیب شامل مدل های پرتابل، پنجره ای، اسپلیت و اینورتر می شود. انواع اینورتر نیز دارای قیمتی معادل با 1 میلیون و 800 هزار تومان به بالا می باشند.

sfw0pa02b8v012l7pd9.jpg

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 228 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 22:37

«عربي زبان شعر است، آلماني زبان فلسفه و جنگ، انگليسي زبان علم و فرانسوي زبان عشاق.» اين عبارات تا چه حد صحيح‌اند و تا چه حد واقعيت ...

«عربي زبان شعر است، آلماني زبان فلسفه و جنگ، انگليسي زبان علم و فرانسوي زبان عشاق.» اين عبارات تا چه حد صحيح‌اند و تا چه حد واقعيت را بازنمايي مي‌كنند؟ پاسخ شايد اين باشد كه اين عبارات همزمان هم صحيح‌اند و هم نه. در دنياي پر سرعت امروز، به نظر نمي‌رسد آموختن زبان‌ها رانه‌يي به جز اقتصاد و تجارت داشته باشد، چرا كه فرهنگ‌ها مدت‌هاست بر اثر فرآيند جهاني شدن در هم ادغام شده‌اند و تفوق نظامي و اشغال سرزمين‌ها هم مي‌رود كه به تاريخ بپيوندد.

زبان‌هاي بسياري اين روزها در رده زبان‌هاي مرده به حساب مي‌آيند، مانند زبان‌هاي لاتين يا زبان بوميان استراليا و اين يعني زبان‌ها هم دوره‌هايي از تغيير و تطوّر را از سر مي‌گذرانند. اما ايراني‌ها به عنوان شهروندان كشوري در حال توسعه كه نيازمند ارتباط بسيار گسترده‌تر از قبل با جهان است، بايد دست به انتخاب كدام زبان‌ها براي آموزش بزنند؟ موسسات آموزش زبان در اين سال‌ها در شهرهاي بزرگ كشور مثل قارچ سر بر كشيده‌اند و ديگر موضوع نه بر سر شركت يا عدم شركت در كلاس‌هاي اين موسسات، كه بر سر انتخاب موسسه مناسب است.

مي‌توان بدون تلاشي براي اثبات مدعا، تمايل براي انتخاب زباني از ميان زبان‌هاي خارجي به قصد آموختن را به مزيت‌ها و برتري‌هاي آن زبان در سطح بين‌المللي ربط داد. با قبول اين مقدمه البته اثبات نشده، هر چند ممكن است كساني با اهداف مختلف به آموزش زبان‌هايي مانند زبان‌هاي پهلوي، سانسكريت يا لاتين روي بياورند-كه همگي زبان‌هايي كهن و بدون گويشوراند- اما عمده شيفتگان آموختن زبان‌هاي خارجي، فكري ديگر در سر دارند.

 وقتي رغبت وجود ندارد

چرا مدارس ايران تنها به آموزش زبان انگليسي و عربي اكتفا مي‌كنند؟ علت ظاهرا نبود امكانات است. معاون توسعه مديريت آموزش و پرورش با بيان اينكه دردهه هاي۶۰ و ۷۰ آموزش زبان‌هاي فرانسه و ايتاليا در مدارس داده مي‌شد اما مورد استقبال قرار نگرفت، گفت: «بايد رغبت يادگيري در دانش‌آموزان ايجاد كنيم.»

به گزارش مهر، سيدمحمد بطحايي درباره آموزش زبان‌هاي خارجي در مدارس گفت: «مهم‌ترين مشكل ما در آموزش‌ زبان‌هاي خارجي غير از زبان‌ انگليسي عدم استقبال دانش‌آموزان است.» وي افزود: «متاسفانه گرايش از سوي دانش‌آموزان به يادگيري زبان انگليسي خيلي بيشتر از ساير زبان‌هاست، در حقيقت ما براي آنچه مقام معظم رهبري براي اشاعه ساير زبان‌هاي خارجي فرموده‌اند بايد تلاشي در ايجاد ذوق و رغبت دانش‌آموزان براي گرايش به زبان‌هاي خارجي كنيم.»

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «آموزش زبان‌هاي خارجي كار دشواري است و البته بايد اين سياست انجام شود. در دوره‌هاي گذشته آموزش و پرورش تلاش‌هايي در اين زمينه داشته است اما متاسفانه اين تلاش‌ها به‌دليل عدم استقبال دانش‌آموزان ثمربخش نشد.»

بطحايي درباره تربيت نيروي انساني مسلط به زبان‌هاي خارجي گفت: «مهم‌تر از تربيت نيروي انساني در زبان‌هاي خارجي، رغبت دانش‌آموزان است.» وي با بيان اينكه دانش‌آموزان تابع سياست‌هاي ما نيستند، ادامه داد: «در دهه‌هاي۶۰ و ۷۰ آموزش زبان‌هاي غيرانگليسي را داشتيم، يعني زبان فرانسه و ايتاليايي در مدارس آموزش داده مي‌شد اما استقبالي صورت نگرفت. ما هر تعداد معلم هم داشته باشيم، وقتي دانش‌آموز تمايل نشستن در كلاس غير از زبان انگليسي را نداشته باشد معلم ما بيكار مي‌شود.»

 آلماني‌هايي كه پيشقدم شدند

باغ انستيتو گوته، موسسه‌يي فرهنگي كه وابسته به سفارت آلمان است، در كوچه پس‌كوچه‌هاي محله يخچال در خيايان دكتر شريعتي تهران قرار دارد. انستيتو گوته كه برخي 10شب شعري كه در آن برگزار شده بود را مقدمه‌يي براي جرقه زدن انبار باروت انقلاب مي‌دانند، 2سال پس از انقلاب تعطيل شد. برون‌ريزي عصبانيت ناشي از خفقان دوران پهلوي دوم، در جريان نشست شاعران و روشنفكران ايراني، نام اين موسسه را اما همچنان در يادها نگه داشت تا آنجا كه در سال1374، اين موسسه، مجددا بازگشايي شد. پيشينه هر چه كه باشد، زبان آلماني احتمالا در كنار زبان انگليسي، نخستين زباني است كه آموزش آن از طريق ايجاد موسساتي بين‌المللي در ايران دنبال مي‌شد: زبان قاجارها براي ارتباط با خارجي‌ها زبان فرانسه بود و اشراف در آن زمان علاوه بر گلستان و بوستان سعدي فرانسه هم مي‌آموختند، اما زبان فرانسوي هرگز در ايران در قالب موسساتي منسجم و با برنامه آموزش داده نشد. اين را شايد بتوان به حساب ديسيپلين آلماني و شيدايي فرانسوي گذاشت و شايد هم به افول نفوذ فرانسه به عنوان قدرتي جهاني و بر آمدن آلمان به جاي آن در سال‌هاي نخست قرن بيستم.

موسسه گوته و موسسه OKF، وابسته به سفارت اتريش، امروز اصلي‌ترين مراكز براي آموزش زبان آلماني هستند و آلمان، پس از امريكا، كانادا و انگلستان، چهارمين كشوري است كه دانشجويان ايراني براي تحصيل در خارج انتخابش مي‌كنند.

 فرانسوي‌هايي كه دايما قهر مي‌كنند

زبان فرانسوي، همچنان هم يكي از زبان‌هاي پرنفوذ دنياست و با اين حال، حتي با احتساب كساني كه اين زبان را به عنوان زباني غير از زبان مادري‌شان آموخته‌اند، تنها 220ميليون نفر در سراسر جهان به اين زبان تكلم مي‌كنند. اين نفوذ را اما مي‌توان ثمره‌يي از سلطه فرهنگي و نظامي اين كشور بر بخش بزرگي از قاره آفريقا و مناطقي از خاورميانه دانست، نفوذي كه با قرار گرفتن اين كشور در فهرست پيروزهاي جنگ جهاني دوم و در فهرست اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد، افزون هم شده است. زبان فرانسوي امروز يكي از زبان‌هاي رسمي در سازمان ملل متحد و برخي سازمان‌هاي بين‌المللي زيرمجموعه آن هم هست. نشريه بلومبرگ در سال2011، فرانسوي را بعد از زبان‌هاي انگليسي و چيني معيار، به‌عنوان سومين زبان مورد استفاده در تجارت معرفي كرد.

بخش فرهنگي سفارت فرانسه كه مانند همزاد آلماني‌اش پيشينه‌يي نسبتا قديمي در ايران دارد، در خيابان فردوسي واقع شده است و از طريق امتحاناتي كه برگزار مي‌كند، سالانه جمعيت زيادي از دانشجويان ايراني را به دانشگاه‌هاي فرانسه جذب مي‌كند. دانشگاه‌هاي فرانسه نيز مانند آلمان، تقريبا پولي از دانشجويان نمي‌گيرند و اين موجب شده كه به مقصدي جذاب براي دانشجويان خارجي بدل شود. با اين همه، پس از آنكه دانشگاه‌هاي سوئد و برخي ايالت‌هاي آلمان روند پذيرش مجاني دانشجويان را متوقف كردند، زمزمه‌هايي براي توقف اين روند در فرانسه هم به گوش مي‌رسد، رويدادي كه البته ممكن است به‌دليل صبغه سوسياليستي دولت‌هاي فرانسه، راه به جايي نبرد.

سفارت فرانسه در تهران اما در سال‌هاي اخير، بارها دوره‌هاي زبان فرانسه‌اش را تعطيل كرده است. بار نخست، پس از آن رخ داد كه تحريم‌هاي ناگهاني اتحاديه اروپا عليه ايران آغاز شد و بار دوم هم با فاصله كمي پس از آن، در فرداي حمله به سفارت بريتانيا در تهران. ظاهرا فرانسوي‌ها تمايل زيادي به قهر دارند.

 «جومونگ» كار خودش را كرد

روزنامه هرالد چاپ كره‌جنوبي، به‌تازگي در گزارشي به گسترش تمايل به آموختن زبان كره‌يي در ميان ايراني‌ها پرداخته و نوشته زنان ايراني، عمدتا جذب سريال‌ها و موسيقي اين كشور شده‌اند. گزارش اين نشريه با مراجعه به كلاس گروهي آموزش زبان كره‌يي در تهران نوشته شده و فضايي از علاقه ايراني‌ها به زباني كه گويش‌وران چنداني هم ندارد، ترسيم شده است. به گزارش انتخاب به نقل از روزنامه هرالد حدود 90درصد از متقاضيان، زناني بودند كه به فيلم‌ها رمانتيك كره‌يي و موسيقي كي پاپ علاقه داشتند و عاشق آنها بودند. برخي آنها اميدوارند كاري در كره‌جنوبي پيدا كنند تا تحصيلات‌شان را ادامه دهند و بعضي ديگر اميدوار به كسب شغلي در كره هستند. به گفته مدير اين موسسه زبان، با افزايش هجوم شركت‌هاي كره‌يي براي كسب فرصت‌هاي اقتصادي در بازار جديد، نياز به نيروي كار مسلط به فارسي و كره‌يي با افزايش روبه‌رو بوده است. يكي از زبان‌آموزان به خبرنگار اين روزنامه گفته است: «من با هدف تحصيل در يك دانشگاه كره‌يي اين زبان را ياد مي‌گيرم. اين روزها كره‌يي را با تماشاي مجموعه فرزندان خورشيد تمرين مي‌كنم.»

دانشجويان ايراني كه زبان كره‌يي مي‌آموزند، به‌طور ويژه مورد انتخاب شركت‌هاي كره‌يي هستند چون اكثرا به زبان انگليسي هم آشنا هستند. اين بده بستان فرهنگي-اقتصادي البته پربيراه هم نيست، چراكه در همين هفته گذشته، رييس‌جمهور كره‌جنوبي به ايران آمد و دست‌كم 17ميليارد دلار قرارداد تجاري با طرف‌هاي ايراني منعقد كرد.

 زبان ماتادور‌ها، شايد وقتي ديگر

زبان اسپانيايي با دارا بودن حدود 500ميليون گويش‌ور جهاني، دومين زبان پرتكلم در دنياست، زباني كه افزون بر اروپاي قاره‌يي و امريكاي‌جنوبي، حتي در امريكاي‌شمالي هم مورد استفاده است. زبان اسپانيايي در كنار همه اينها، محمل نگارش يكي از نخستين رمان‌هاي جهان، «دون كيشوت» هم هست، زباني كه حدود 10درصد از جوايز نوبل ادبيات هم به آن تعلق گرفته است.

 زبان اسپانيايي اما در ايران چندان موردتوجه قرار نگرفته و تنها موسساتي انگشت‌شمار به آموزش زبان اسپانيايي در ايران مي‌پردازند. اين مساله را هم مي‌توان ذيل نظريه‌يي كلي نگريست كه به ارتباط ميان روابط تجاري و همبستگي‌هاي فرهنگي و زباني اشاره دارد. ايران به‌ندرت با كشورهاي امريكاي‌لاتين تجارت گسترده‌يي داشته است و تنها در سال‌هاي اخير، ميان ايران و ونزوئلا و تاحدي هم برزيل، وابستگي‌هايي عمدتا سياسي شكل گرفته كه البته نتوانسته‌اند عايدي چنداني جز ايجاد خط پرواز مستقيم ميان تهران و كاراكاس، پايتخت ونزوئلا داشته باشند.

 زبان‌هايي براي اهل تجارت

در ميان زبان‌هايي كه در موسسات رو به رشد آموزش زبان، مي‌توان نامي از آنها شنيد، زبان‌هايي هم هستند كه تنها علت آموختن آنها مي‌تواند تجارت باشد و بس؛ زبان‌هاي  چيني و برخي زبان‌هاي كشورهاي شرق اروپا، تقريبا هيچ‌گاه براي ايراني‌ها جذابيت نداشته‌اند و دليل اينكه كمتر كسي تمايل به آموختن زبان ژاپني دارد، مي‌تواند اين باشد كه اقتصاد ژاپن براي بيش از يك دهه در سراشيبي قرار گرفته است. زبان عربي احتمالا  جزو آخرين زباني است كه كسي در ايران بخواهد آن را بياموزد، شايد به اين دليل كه تجربه آموزش اين زبان در برنامه درسي مدارس،  تجربه موفقي نبوده است. اين روزها اما موسسات ويژه‌يي تنها براي آموزش زبان عربي در تهران راه افتاده‌اند كه استقبال از آنها هم چندان بد نيست. وجود رشته ادبيات و زبان عربي در دانشگاه‌هاي كشور مي‌تواند توجيه مناسبي براي به راه افتادن جرياني از موسسات آموزش عربي در اين سال‌ها باشد، جرياني كه مي‌توان پيش‌بيني كرد در سال‌هاي پيش رو گسترش هم پيدا كند.

كشورهاي عرب زبان روي هم چيزي حدود 300ميليون نفر جمعيت دارند و البته در مجموع، بخش بزرگي از جريان انرژي در جهان را هم كنترل مي‌كنند. همين دو عامل، جمعيت زياد و دراختيار داشتن مهار بخش بزرگي از جريان انرژي‌هاي فسيلي در جهان، مي‌تواند عاملي باشد براي آنكه بخش بزرگي از اين جمعيت 300ميليون نفري در رده ثروتمندترين شهروندان جهان قرار بگيرند. به‌عنوان تنها يك مثال، قطري‌ها با درآمد سرانه 132هزار دلاري، در صدر ثروتمندترين مليت جهان ايستاده‌اند و در فهرست 15كشور نخست با درآمد سرانه بالا، نام كويت، امارات متحده عربي، عربستان‌سعودي و بحرين هم ديده مي‌شود. به عبارت بهتر، از ميان 15كشوري كه ثروتمندترين شهروندان جهان را دارند، 5كشور عرب‌زبان هستند و اين در كمترين حالت يعني چشم‌اندازي از پول، تجارت و روزهاي خوش. وقوع رويدادهاي موسوم به بهار عربي البته در جريان رو به جلو فرادستي اقتصادي اعراب خلل ايجاد شد و اكنون، بخش بزرگي از جهان عرب‌زبان، در به هم ريختگي سياسي و اقتصادي به‌سر مي‌برد و با اين حال، مي‌توان پيش‌بيني كرد آموختن زبان عربي، در سال‌هاي پيش رو رونق بيشتري داشته باشد.

تفكرات كهنه سخت از اذهان رخت بر مي‌بندند و عادت‌ها به اين زودي‌ها فراموش نمي‌شوند. شايد به همين دليل باشد كه سلطه زبان انگليسي و قانوني نانوشته مبني بر اينكه اين زبان مهم‌ترين زبان بين‌المللي و نيز زبان علم است، همچنان جدي گرفته شود. برتري زبان انگليسي به برتري نظامي و فرهنگي كشورهايي مانند ايالات متحده امريكا و پيش از آن بريتانيا بر‌ميگردد، اما چطور مي‌توان تصور كرد كه با پيشي گرفتن توليد ناخالص داخلي كشورهايي مانند چين يا حتي تركيه در دهه‌هاي پيش رو، تركيب آموزش زبان در كشورهاي مختلف جهان در آينده هم به همين شكل فعلي باشد؟

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 231 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 21:36

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: قیمتگذاری سیمان به فعالان این صنعت واگذار شده و دست کم ...

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: قیمتگذاری سیمان به فعالان این صنعت واگذار شده و دست کم 14 تا 15 درصد افزایش بها در تیرماه امسال مورد انتظار است.

محمد اتابک افزود: تیرماه قیمت سیمان با توجه به نهادهای قیمت تولید بازنگری می‌شود.

او یادآوری کرد: صنعت سیمان کشور در سال‌های گذشته به دلیل رکود شدید در بخش‌های عمرانی و ساختمان‌سازی با مشکل روبه‌رو بود.

اتابک اضافه کرد: نبود بودجه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور برای فعالیت پروژه‌ها و همچنین مشکلات کشورهای همسایه عراق برای صادرات از دیگر چالش‌های این بخش بود.

او گفت: ماه‌های گذشته بارها فعالان این صنعت نسبت به شرایط بد خود هشدار داده‌اند و اکنون موضوع افزایش قیمت سیمان با توجه به افزایش نهادهای دیگر مطرح است.

به گفته این مسوول، قیمت های جدید سیمان با توجه به افزایش دستمزد، تورم عمومی و شرایط صنعت تعیین و مشخص می‌شود.

اتابک گفت: اکنون نمی‌توان عدد مشخصی را اعلام کرد اما در حال بررسی نهاده‌های مختلف برای تعیین قیمت جدید هستیم و به نظر می‌رسد دست کم 14 یا 15 درصد افزایش صورت می‌گیرد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره تعامل دولت و نهادهای بخش خصوصی صنعت سیمان برای تعیین قیمت‌ها گفت: سیمان از شمول قیمتگذاری خارج شده است و اینکه دولت چه اقدامی می‌کند، باید منتظر تعیین قیمت‌های جدید بود. 

او گفت: مواد خام، هزینه‌های حمل و نقل، کارگر و... گران شده و بنابراین طبیعی است در این شرایط در قیمت سیمان بازنگری شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد قیمت نهایی سیمان تا تیرماه به کارخانه‌ها اعلام می‌شود.

مجموع تولید سیمان و کلینکر در سال 1394 به 60 میلیون تن رسید که در مقایسه با عملکرد سال قبل از آن، 12 تا 13 درصد کاهش داشت. همچنین مجموع صادرات سیمان و کلینکر در سال 1394 به بیش از 15 میلیون تن رسید.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 202 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 19:31

سهم زنان از مشاغل حوزه‌های حقوقی و پزشکی در طول یک دهه گذشته بیشتر شده، حال آنکه سهم آنها در کل بازار کار در همان حول و حوش کمتر از 50درصد باقی مانده است. خانم‌ها در سال 2010میلادی 4/33درصد از مشاغل حقوقی شامل وکیل، قاضی، رئیس شورای حل اختلاف و سایر مشاغل قضایی را در اختیار دارند. این رقم در سال 2000میلادی 2/29 درصد بود.

سهم جراحان و پزشکان زن نیز از 8/26 درصد در سال 2000 به 4/32 درصد در سال 2010 رسید. براساس آمار ارائه شده در آمریکا در سال 1970 سهم زنان از مشاغل پزشکی تنها 7/9 درصد و از مشاغل حقوقی فقط 9/4 درصد بود.

هیدی هارتمن، رئیس موسسه تحقیقات سیاست زنان در یک گروه غیرانتفاعی در واشنگتن، می‌گوید: این یک پیشرفت بزرگ است. درمیان انبوهی از مدارک و ارقام که ثابت می‌کند زنان پیشرفت‌های بزرگی داشته‌اند، هنوز هم زنان می‌توانند در برخی از همین مشاغل حرفه‌ای و پردرآمد پیشرفت‌های بزرگی داشته باشند. دستاوردهای زنان در این زمینه‌ها به‌دنبال افزایش ثبت‌نام در مدارس حرفه‌ای در یک دوره زمانی به‌وجود آمد.

برای مثال براساس تحقیقات هاناه برنر و رنی نیومن نیک از کالج حقوق دانشگاه Michigan State، مدرسه حقوق هاروارد تا سال 1950 به روی زنان بسته بود و دانشگاه حقوق Washington and Lee نیز آخرین دانشگاهی بود که درهایش را به‌روی زنان در سال 1972 باز کرد. امروز تعداد زنان فارغ‌التحصیل در رشته حقوق با تعداد مردان برابری می‌کند. در زمینه پزشکی نیز براساس آمار انجمن پزشکی آمریکا، زنان 4/45درصد از فارغ‌التحصیلان مدارس و دانشگاه‌های پزشکی را تشکیل می‌دهند.


شاهد مثال

لیندسی لازوپولوس نمونه خوبی برای تغییر نسل در بازار کار آمریکاست. به‌گفته این دختر 26ساله ساکن میامی، نسل پدربزرگ و مادربزرگ او که اصالتی یونانی داشتند معتقد بودند خانم‌ها باید در خانه بمانند و بچه‌ها را بزرگ کنند. پدر و مادرش اما باور دیگری داشتند. به اعتقاد آنها داشتن تحصیلات مناسب برای داشتن یک زندگی در سطح متوسط بسیار مهم بود.

خانم لازوپولوس مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه Columbia دریافت کرده و در طول تحصیل در یک شرکت حقوقی در منهتن کار پاره‌وقت داشت. او جو آنجا را بسیار دوست داشت و تجربیات زیادی در این مورد در دوران کار پاره‌وقت کسب کرد. او سال گذشته از مدرسه حقوق میامی فارغ‌التحصیل شد و حالا یک مشاور حقوقی است. دو همکار او در شرکت حقوقی که کار می‌کند مادر هستند و همزمان با کارشان به بزرگ کردن بچه‌ها هم می‌رسند.


شکافی به نام تفاوت دستمزدها

با وجود پررنگ‌‌تر شدن حضور زنان در مشاغل حقوقی و پزشکی شکاف درآمدی بین زنان و مردان در این دو زمینه همچنان به قوت خود باقی است. براساس تحقیقات انجام شده از سوی کلودیا گلدین و لارنس کاتز، اقتصاددان‌های دانشگاه هاروارد، در سال 2007، متوسط درآمد وکلای زن 90هزار دلار بود که نسبت به درآمد 122هزار دلاری مردان بیش از 30هزار دلار کمتر است.

متوسط درآمد پزشکان زن نیز 112هزار و 128دلار است که با درآمد 186هزار و 916دلاری پزشکان مرد تفاوت آشکاری دارد. گفته می‌شود دلیل این امر انتخاب‌های شخصی است. برای مثال به‌گفته آقای کاتز، خانم‌ها ترجیح می‌دهند وقت بیشتری برای بزرگ کردن بچه‌های‌شان بگذارند یا شغل‌هایی را انتخاب کنند که متقاضی کمتر و درنتیجه درآمد کمتری دارد.

اما به‌گفته او بخش کوچکی از شکاف موجود به دلایل نامشخصی به‌وجود آمده است. تبعیض نیز می‌تواند یکی از دلایل این شکاف باشد، اگرچه هنوز مشخص نیست که سهم تبعیض در به‌وجود آمدن این شکاف درآمدی چقدر است.

به‌گفته خانم گلدین، دستاوردهای زنان در پزشکی با افزایش حضورشان در بیمارستان‌های متعلق به شرکت‌ها و البته قوانین پزشکی به‌وجود آمده است. آنها به این ترتیب می‌توانند توازن بیشتری بین رسیدگی به خانواده و کار بیرون انجام دهند. آن‌طور که خانم گلدین توضیح می‌دهد، شرکت‌های خدمات بهداشتی اکنون شیوه‌ای را به‌کار می‌برند تا بتوانند زنان را هم به‌کار گیرند.

در این شیوه انعطاف‌پذیری مهم‌ترین نکته است تا زنان بتوانند بهتر زمان کاری خود را تنظیم کنند. خانم گلدین می‌گوید: «بخش شرکتی در همسان‌سازی حضور مردان و زنان در محیط‌های پزشکی نقش پررنگی داشته است.»

درحالی‌که زنان گام‌های بلندی برای تصدی مشاغل حقوقی برداشته‌اند، در این نوع شرکت‌ها سهم کمی از پست‌های مدیریتی دارند. برخی شغل‌شان را در مراکز مشاوره ترک کرده و به شرکت‌ها می‌روند تا بتوانند با انعطاف‌پذیری بیشتری ساعات‌ کاری‌شان را تنظیم کنند اما طبق بررسی انجام شده در انجمن ملی وکلای زن در آمریکا در شرکت‌های بزرگ حقوقی، زنان تنها 15درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهند.

از 200 شرکت مورد بررسی قرار گرفته تنها 4 درصدشان مدیر زن را در رأس خود می‌دیدند. به هر حال حضور زنان در دو زمینه پزشکی و حقوقی در آمریکا رشد زیادی را به خود می‌بیند اما هنوز دو معضل مهم به نام شکاف درآمدی و حضور کمرنگ زنان در پست‌های مدیریتی در این زمینه‌ها به چشم می‌خورد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 190 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:25

مدیران خودرو طرح فروش اقساطی بدون بهره خودرو X33 را آغاز کرد.

فروش شگفت انگیز خودرو X33 جدید آغاز شد

مدیران خودرو طرح فروش اقساطی بدون بهره خودرو MVM X33 را آغاز کرد.

در فیس‌لیفت جدید این خودرو بیشترین تغییرات در نمای جلو ایجاد شده است. چراغ‌های کاملا جدید با سبک جدید طراحی خودروهای روز دنیا می‌باشد.

چراغ‌های به عقب کشیده شده به‌خوبی در نمای جلو و سپر جفت و جور شده است. سیستم LED روشنایی در روز به زیبایی آن افزوده است. همچنین در شب نمای تهاجمی به X33 جدید می‌بخشد. در طراحی قسمت جلو تمامی تمرکز برروی آرم MVM در مرکز جلو پنجره بوده است. فرم منحنی که روی جلو پنجره لوگوی MVM را در برگرفته است و آن‌را در کانون توجه قرار می‌دهد. خطوط روی درب موتور که کاملا از نو طراحی شده‌اند، همگی به این لوگو منتهی می‌شوند و تاکید بیشتری روی آن ایجاد می‌کنند.

امادر کنار موتور نسل جدید و 2 لیتری بهینه شده این خودرو با تکنولوژی VVT (سیستم تغییر متاوب سوپاپ‌ها) مهم‌ترین ویژگی جدیدX33 New، ارائه مدل گیربکس اتوماتیکCVT کاملا جدید در کنار نمونه دستی آن است. این گیربکس ضریب متغیر (CVT) با کارایی بالا برای نسل جدید این خودرو طراحی شده است .

در این طرح X33 با شرایط زیر عرضه می شود:

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 191 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:25

درست مثل یک حکایت شیرین، از کتابی که فصل‌های زیادی از آن پر است از حکایت‌هایی تلخ: پیشی گرفتن ایران از قطر در تولید سالانه گاز ...

درست مثل یک حکایت شیرین، از کتابی که فصل‌های زیادی از آن پر است از حکایت‌هایی تلخ: پیشی گرفتن ایران از قطر در تولید سالانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان.

درست مثل یک حکایت شیرین، از کتابی که فصل‌های زیادی از آن پر است از حکایت‌هایی تلخ: پیشی گرفتن ایران از قطر در تولید سالانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گازی جهان. بر اساس وعده علی‌اکبر شعبان‌پور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس (کارفرمای میدان گازی پارس جنوبی)، «در صورت تامین منابع مالی، چنانچه پنج فاز وارد مدار شوند، امسال ایران در برداشت سالانه گاز پارس جنوبی از قطر پیشی می‌گیرد».

اشاره شعبان‌پور به وارد مدار تولید شدن معادل مجموعاً پنج فاز استاندارد شامل دو سکوی فازهای ۱۷ و ۱۸ (یک فاز استاندارد)، چهار سکوی فاز ۱۹ (دو فاز استاندارد) و دو سکوی فازهای ۲۰ و ۲۱ (دو فاز استاندارد) است که در صورت تحقق، ‌ ایران می‌تواند در تولید سالانه و روزانه گاز از قطر پیشی بگیرد. با وجود تمامی این‌ها، بخش خاکستری کتاب به جای خود باقی است: عقب‌ماندگی چندین‌ساله‌ای که موجب شده مجموع تولید قطر از این میدان مشترک، کمابیش حدود دوبرابر ایران باشد، پروژه‌هایی که با افزایش چندبرابری زمان و هزینه توسعه پیدا می‌کنند و گازی که بازاری برای فروش آن وجود ندارد. زمانی که ایران برای اولین بار از پارس جنوبی گاز تولید کرد، قریب به یک دهه از شروع تولید گاز توسط قطر می‌گذشت.


میوه بیع متقابل

طی سال‌های پس از انقلاب، سرمایه‌گذاری خارجی در بخش بالادستی نفت عمدتاً با استفاده از شیوه بیع متقابل (Buy Back) صورت گرفت. به بیانی ساده، در این قرارداد‌ها، بازپرداخت هزینه‌های صورت‌گرفته توسط پیمانکار در یک پروژه به همراه دستمزد، از محل فروش بخشی از محصولات‌‌ همان پروژه پس از شروع تولید، صورت می‌گرفت. بیع متقابل منتقدان جدی داشت و دارد، اما حتی در میان آن‌ها نیز عده زیادی اعتقاد دارند که عملکرد این شیوه قراردادی در میدان گازی پارس جنوبی مثبت بوده است. توسعه فازهای ۱ تا ۱۰ میدان گازی پارس جنوبی طی نیمه دوم دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ با این شیوه به کنسرسیوم‌هایی متشکل از پیمانکاران خارجی و داخلی واگذار شد: فاز ۱ (پتروپارس)، فازهای ۲ و ۳ (توتال، گازپروم و پتروناس)، فازهای ۴ و ۵ (انی، پتروپارس و نیکو)، فازهای ۶، ۷ و ۸ (پتروپارس و استات اویل) و فازهای ۹ و ۱۰ (GS، مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و مهندسی و ساختمان صنایع نفت). متعاقب شروع توسعه، تولید از میدان گازی پارس جنوبی نخستین بار در سال ۱۳۸۰ از فازهای ۲ و ۳ شروع شد و با بهره‌برداری از تمامی فازهای ۱ تا ۱۰، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی به بیش از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز رسید.

تا پیش از شروع بهره‌برداری از دیگر فازهای پارس جنوبی طی سه سال اخیر، تمام تولید گاز پارس جنوبی از محل قراردادهای بیع متقابل صورت می‌گرفت و در نتیجه می‌توان گفت بخش قابل ‌توجهی از تولید گاز کشور، ثمره این نوع قرارداد بوده است. بعد از فازهای ۱ تا ۱۰، بیع متقابل تنها در فاز ۱۲ به کار گرفته شد. راهبری این پروژه بر عهده شرکت پتروپارس بود و بعد از شروع تولید در سال ۱۳۹۲، افتتاح آن در سال ۱۳۹۳ صورت گرفت. این فاز بزرگ‌ترین فاز پارس جنوبی و هدفگذاری تولید آن معادل سه فاز استاندارد بوده است که باتوجه به خصوصیات مخزن در آن بخش از می‌دان، این هدف محقق نشده است.


سنگ بزرگ 35 ماهه

۲۵ خرداد ۱۳۸۹ و در حالی که پروژه فازهای ۱۲، «۱۵ و ۱۶» و «۱۷ و ۱۸» به ترتیب با پیشرفت ۳۰، ۴۵ و ۴۰ درصدی درحال توسعه بودند، بزرگ‌ترین قرارداد صنعت نفت کشور برای توسعه همزمان پروژه فازهای ۱۳، ۱۴، ۱۹، «۲۰ و ۲۱» و «۲۲، ۲۳ و ۲۴» امضا شد. بر اساس این قرارداد‌ها، پروژه‌های مذکور باید طی ۳۵ ماه یعنی تا اردیبهشت ۱۳۹۲ (قبل از پایان دولت دهم) به تولید می‌رسیدند. تا زمان تهیه این گزارش یعنی اردیبهشت ۱۳۹۵، تنها چند روز از تولید یک سکوی فاز ۱۹ می‌گذرد و بقیه فاز‌ها هنوز به تولید نرسیده‌اند. این واقعیت را می‌توان نشانی از عدم موفقیت ایده طرح‌های ۳۵‌ماهه دانست.

ممکن نبودن توسعه همزمان این تعداد پروژه باتوجه به منابع مالی و توان اجرایی کشور در‌‌ همان ابتدای امر نیز بار‌ها گوشزد شده بود؛ اما مدافعان طرح‌های ۳۵‌ماهه معتقد بودند که به لحاظ امکانات مالی محدودیتی وجود ندارد و با استفاده از طراحی مهندسی صورت‌گرفته در فازهای پیشین، می‌توان فرآیند توسعه را سرعت بخشید؛ که این‌گونه نبود. در این می‌ان، تحریم نیز به عاملی مزید بر عوامل متداول عدم دستیابی پروژه به اهداف زمان، هزینه و کیفیت تبدیل شد. طی دوران تحریم‌ها ضمن دشواری تخصیص منابع مالی به صورت ارزی، هزینه پروژه‌ها نیز شدیداً افزایش یافت و بسیاری از سازندگان و ارائه‌دهندگان خدمات خارجی، از همکاری با طرف ایرانی سر باز زدند. این موضوع اگرچه در طرح‌های پیشرو پارس جنوبی نیز وجود داشت، در طرح‌های ۳۵ماهه بیشتر نمایان شد.

در پایان فروردین امسال، یعنی حدود پنج سال که از امضای قرارداد طرح‌های ۳۵ماهه می‌گذرد، به جز فاز ۱۹، پیشرفت هیچ یک از طرح‌های یادشده به ۹۰ درصد نرسیده است. بسیاری معتقدند تمرکز بر اتمام چند پروژه به جای شروع همزمان طرح توسعه برخی از فازهای غیرمرزی و اولویت‌بندی پروژه‌های پارس جنوبی، می‌توانست نتیجه به مراتب بهتری در پی داشته باشد؛ امری که بیژن زنگنه، وزیر نفت، بلافاصله پس از ورود به وزارتخانه بدان اهتمام ورزید و طرح‌های فازهای ۱۲، ۱۵ و ۱۶، و ۱۷ و ۱۸ را در اولویت نخست قرار داد.

علاوه بر این، ماجرای عقب‌ماندگی پیشرفت بخش حفاری از پیشرفت کل پروژه، در برخی از طرح‌های ۳۵ماهه به جای خود باقی است. نتیجه این پدیده، نهایتاً در تاخیر دستیابی به اهداف تولید گاز (با وجود درصد پیشرفت نسبتاً بالای پروژه) مشهود خواهد بود. چراکه با وجود به پایان رسیدن پالایشگاه، خطوط لوله و ساخت سکوهای دریایی، به دلیل عقب‌ماندگی نسبی بخش حفاری چاه‌ها، تولید گاز مطابق اهداف از پیش تعیین‌شده می‌سر نیست و در نتیجه عملاً پیشرفت بالای پروژه منجر به تولید گاز از میدان مشترک نمی‌شود. این ماجرا در فازهای ۱۵ و ۱۶ نیز قبلاً وجود داشته است که افتتاح و بهره‌برداری از پالایشگاه و دیگر بخش‌های آن، پیش از شروع تولید چاه‌ها صورت گرفت. در میان پروژه‌هایی که سابقاً ۳۵ماهه نام گرفتند، پروژه فازهای ۱۳، ۱۴ و «۲۲، ۲۳ و ۲۴» به روشنی دچار این پدیده هستند. بیشترین عقب‌ماندگی به فاز ۱۴ مربوط می‌شود که مدیریت آن به کنسرسیومی متشکل از هشت شرکت داخلی واگذار شده و هم‌اکنون از چهار موقعیتی که باید در آن‌ها حفاری صورت گیرد و سکوی دریایی نصب شود، تنها در دو موقعیت حفاری صورت می‌گیرد. براین اساس پیش‌بینی می‌شود تولید از فاز ۱۴ دیر‌تر از دیگر فاز‌ها محقق شود؛ البته با یک استثنا: فاز ۱۱. با وجود مرزی بودن این فاز و اهمیت دوچندان شروع توسعه آن، عملیات اجرایی آغازین این فاز هنوز صورت نگرفته و حتی پیمانکاری نیز برای آن تعیین نشده است. در حالی که مدت‌ها تعلل پیمانکار چینی این فاز به خلع ید آن انجامید، متعاقباً اجرای آن به هیچ یک از پیمانکاران داخلی متقاضی واگذار نشد. بر اساس آخرین اعلام، قرار است توسعه این فاز در مناقصه قراردادهای جدید نفتی (IPC) واگذار شود.


دو سوی میدان

حجم ذخایر میدان مشترک گازی در بخش قطر (موسوم به گنبد شمالی) حدود 24.5 تریلیون مترمکعب برآورد می‌شود؛ یعنی بیش از 1.8 برابر بخش ایرانی. ذخایر گازی قطر عمدتاً به همین میدان منحصر می‌شود، درحالی که میدان گازی پارس جنوبی کمتر از نصف ذخایر ایران را در خود جای داده است. در قطر، فرآیند توسعه میدان و مصارف تولیدات آن، با بخش ایرانی تفاوت اساسی دارد. در ایران، فرآیند توسعه در بخش تولید با مدیریت شرکت نفت و گاز پارس صورت می‌گیرد. بعد از شروع بهره‌برداری، پالایشگاه‌های تحت مدیریت شرکت ملی گاز ایران، پالایش را برعهده می‌گیرند. فروش و بازاریابی میعانات گازی حاصله توسط شرکت ملی نفت ایران صورت می‌گیرد و گاز بسته به نیاز، عمدتاً به مصرف بخش خانگی، سوخت نیروگاه‌ها و خوراک پتروشیمی‌ها می‌رسد. الگوی مصرف گاز در کشور و سهم بالای آن در سبد انرژی کشور باعث شده است تا سال ۱۳۹۲، تامین گاز برای مصارف داخلی به ویژه در فصول سرد با نگرانی و دشواری صورت گیرد و مقوله صادرات عملاً محل چندانی از اعراب نداشته باشد.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، شرکت «قطرپترولیوم»، فرآیند توسعه صنعت نفت و گاز را به صورت یکپارچه از اکتشاف و تولید گرفته تا تبدیل به محصولات نهایی قابل فروش از جمله ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) و فرآورده‌های پتروشیمی در دست دارد. قطر پترولیوم این فعالیت‌ها را به وسیله تعریف مشارکت‌هایی با حضور غول‌های نفتی جهان شامل اکسون موبیل، شل و توتال صورت می‌دهد. «قطرگاز» و «راس‌گاز» دو بازوی قطر پترولیوم در اجرای این ماموریت هستند. کنسرسیوم قطرگاز، حاصل مشارکت با توتال، اکسون‌موبیل، می‌تسویی، ماروبنی، کونوکو فیلیپس و شل است. در راس‌گاز نیز اکسون موبیل مشارکت دارد. ال‌ان‌جی تولیدشده نیز بر اساس قراردادهایی که بسیاری از آن‌ها بلندمدت هستند، به فروش می‌رسد. بسیاری از خریداران ال‌ان‌جی،‌‌ همان شرکت‌هایی هستند که با قطرپترولیوم در مشارکت‌ها حضور دارند و در نتیجه عملاً فروش محصولات به‌‌ همان کشورهایی صورت می‌گیرد که در فرآیند توسعه نیز مشارکت دارند.

به لحاظ حقوقی، انعقاد قراردادهای مشارکت در تولیدی که قطر از آن استفاده می‌کند، در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ایران، کویت و عراق (خارج از کردستان این کشور) مجاز نیست و در تناقض با حاکمیت ملی بر منابع طبیعی ارزیابی می‌شود. با وجود این قطر به مدد همین قرارداد‌ها توانسته است به بزرگ‌ترین صادرکننده ال‌ان‌جی جهان و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز تبدیل شود. بر اساس آمارهای BP، قطر در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۷۷ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرد. یک دهه قبل، یعنی در سال ۲۰۰۴، تولید گاز این کشور تنها ۳۹ میلیارد مترمکعب بود؛ یعنی کمتر از یک‌چهارم مقدار تولید فعلی. باتوجه به مصرف سالانه ۸/۴۴ میلیارد مترمکعب گاز در این کشور، بخش اعظم گاز تولیدی صرف صادرات می‌شود. قطر به دو کشور عمان و امارات متحده عربی به وسیله خط‌لوله گاز صادر می‌کند، اما عمده صادرات گاز این کشور به صورت ال‌ان‌جی
صورت می‌گیرد. قطر در سال ۲۰۱۴ معادل بیش از ۱۰۳ میلیارد مترمکعب گاز به صورت ال‌ان‌جی صادر کرده که عمده آن به ژاپن (21.9 میلیارد مترمکعب)، کره جنوبی (17.7)، هند (16.2)، انگلستان (10.4)، چین (9.2) و تایوان (هشت) بوده است. ظرفیت تولید ال‌ان‌جی قطر هم‌اکنون ۷۷ میلیون تن است و این کشور قریب به یک‌سوم از تجارت جهانی ال‌ان‌جی را در دست دارد.


تفاوت دو نگاه

تولید گاز از مخزن مشترک میان ایران و قطر، با یک دهه اختلاف بین دو کشور آغاز شد. در نتیجه با وجود رشد تولید در بخش ایران، هنوز فاصله زیادی میان برداشت دو کشور وجود دارد. به گفته مدیرعامل نفت و گاز پارس، مجموع برداشت قطر تاکنون ۱۶۱۶ میلیارد مترمکعب بوده است و مجموع برداشت ایران ۹۰۴ میلیارد مترمکعب. این اختلاف در برداشت را می‌توان به عوامل متعددی نسبت داد که تحریم، شیوه‌های مدیریتی و حتی مسائل سیاسی می‌تواند از جمله آن‌ها باشد. شاید در این می‌ان، سهمی را نیز بتوان به تفاوت در چارچوب‌های حقوقی، قانونی و عرفی موجود در دو کشور نسبت داد که در قوانین مکتوب و مقررات موضوع فعالیت شرکت‌ها متبلور شده است. هم‌اکنون به جز فاز ۱۲، تمامی فازهای پارس جنوبی با استفاده از قراردادهای EPC (مهندسی، تامین و ساخت) درحال توسعه هستند که به عقیده برخی از کار‌شناسان، بهترین روش ممکن برای توسعه میادین نفت و گاز نیست. فشار بر منابع داخل کشور برای تامین مالی، کاهش مشارکت پیمانکار در ریسک‌های بخش تولید در مقایسه با قراردادهای بیع متقابل و مشارکت در تولید و نبود مکانیسم‌های انگیزشی برای استفاده از بهترین تجربه‌های فنی از جمله مشکلات شیوه فعلی توسعه به شمار می‌روند. در شرایطی که هدف نهایی از اجرای پروژه‌ها تولید گاز از میدان است، سهم اصلی در هزینه‌های پروژه مربوط به بخش حفاری (که تولید گاز مستقیماً به آن مرتبط می‌شود) نیست و در نتیجه موارد متعددی از عقب‌ماندگی این بخش در مقایسه با کل پروژه مشاهده می‌شود. در نتیجه ضمن تاخیر در تولید از این میدان مشترک، منابع متناسب با درصد پیشرفت پروژه تخصیص داده می‌شوند، بدون آنکه الزاماً اهداف تولید گاز محقق شوند.

در قراردادهای EPC موجود مکانیسم خاصی برای مشارکت پیمانکار در سود یا زیان ناشی از تحقق اهداف تولید پیش‌بینی نشده است و در نتیجه برای پیمانکار، مشوقی برای استفاده از بهترین فناوری‌ها در آن‌ها وجود ندارد؛ درست برخلاف قراردادهای مشارکت در تولید و بیع متقابل که در هر یک حداقلی از مشوق‌ها یا الزامات ممکن است موجود باشد. لذا این سوال اساسی وجود دارد که آیا می‌توان به تفسیری از قوانین موجود دست پیدا کرد که با به کار بستن آن در موارد خاصی از قبیل میدان‌های مشترک و با اولویت بالا، بتوان از قراردادهایی جز آنچه هم‌اکنون متداول است، بهره گرفت و البته نتیجه بهتری حاصل شود؟ پاسخ به این سوال مهم در شرایطی که حتی قراردادهای جدید نفتی (موسوم به IPC) نیز با اشکالات فراوانی مواجه شده‌اند، آسان نیست. ولی شاید نگاهی به تجربه قطر، عمان و کردستان عراق بتواند زمینه‌ای مناسب برای دست یافتن به پاسخی مناسب فراهم سازد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 215 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 17:25

به اطلاع کلیه متقاضیان محترم مي رساند، شرايط پیش فروش عمومی محصولات (طرح مشاركت در تولید) ، از روز شنبه 1 خرداد لغایت 31 خردادماه و ...

پیش فروش عمومی مشاركت در تولید محصولات ایران خودرو

به اطلاع کلیه متقاضیان محترم مي رساند، شرايط پیش فروش عمومی محصولات (طرح مشاركت در تولید) ، از روز شنبه 1 خرداد لغایت 31 خردادماه و یا تا زمان تکمیل ظرفیت و به شرح جدول ذیل ارائه مي گردد: 

نکات مھم:

در این بخشنامه و در زمان ارسال دعوتنامه، خودروھای قابل عرضه به مشتریان مشخص و اعلام خواھد شد.

در این بخشنامه، پس از فرا رسیدن موعد تحویل خودرو، در صورت اعلام شرکت ایران خودرو و تمایل مشتری امکان تمدید قرارداد با ھمان شرایط وجود خواھد داشت.

زمان فعال سازی اين بخشنامه ساعت 10 صبح روز شنبه مورخ 1 خردادماه 95 مي باشد .

w8doyxwdzy1s09cpu7b.png

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 184 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:58

قیمت رهن و اجاره مغازه در مناطق مختلف تهران منتشر شد.

براساس گزارشات میدانی، قیمت رهن و اجاره مغازه در مناطق مختلف تهران به شرح زیر است:

64qrkc1lotfm9tpwtc.jpg

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 179 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 14:58

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از رونمایی و معرض نقد و بررسی قرار دادن پیش نویس جدید مبحث مقررات ملی ساختمان خبر داد و ...

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از رونمایی و معرض نقد و بررسی قرار دادن پیش نویس جدید مبحث مقررات ملی ساختمان خبر داد و گفت: این پیش نویس فردا برای نقد و بررسی در اختیار کارشناسان قرار می گیرد.

محمد شکرچی زاده در کنفرانس ملی محافظت ساختمان ها و سیستم های حمل و نقل در برابر آتش اظهار کرد: وظایف مجموعه مرکز تحقیقات شامل 4 حوزه آموزش، تحقیقات، تدوین استانداردها و گواهینامه فنی است. در سال های اخیر با توجه به افزایش ساخت و ساز ها این نگرانی وجود دارد که نگرانی بابت کیفیت مصالح ساختمانی به فراموشی سپرده شود.

وی با بیان این که گواهینامه های فنی این مکان را به ما می دهد که کیفیت مصالح ساختمانی را بهبود دهیم، ادامه داد: از سوی دیگر مقرارت ملی بر اساس اساسنامه مرکز می تواند بهره دهی در حوزه ساختمان برای ما فراهم تر کند و تلاش می کنیم از این دو ابزار به خوبی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: نقش گواهینامه فنی در مقوله آتش پررنگ است و در این حوزه نخستین آزمایشگاه آتش کشور را راه اندازی کرده ایم که انواع آزمایشات آتش سوزی را می توانیم در این مرکز انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که زمینه استفاده از دانش آتش ساختمان را پس از ادغام وزارت راه و مسکن به حوزه حمل و نقل تسری داده ایم، یادآور شد: کنفرانس حاضر برای آن است که مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که مربوط به محافظت ساختمان در برابر آتش است فردا مورد نقد و بررسی کارشناسان و صاحبنظران قرار می گیرد.

شکرچی زاده با اشاره به حضور کارشناسانی از کشورهای ترکیه، فرانسه، سوئیس، سوئد و... در کنفرانس ملی محافظت ساختمان ها و سیستم های حمل و نقل در برابر آتش، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع آتش و خسارت های آن در حوزه ساختمان و حمل و نقل، کنفرانس امروز زمینه استفاده بهتر از امکانات این بخش را فراهم کند.

اواسط ماه جاری شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این‌که مطالح ساختمانی تولید داخل فاقد استاندارد لازم مقاومت در برابر آتش سوزی است،گفت:‌پیش نویس جدید مبحث مقررات ملی ساختمان تهیه شده که امیدواریم شهریور امسال به تایید شورای مقررات ملی ساختمان برسد.

وی با اشاره به این‌که مرکز تحقیقات در چهار  معماری، ساختمان، اقتصاد و حمل و نقل فعالیت می‌کند، اظهار کرد: یکی از پروژه‌های ما مدیریت روسازی نام دارد که سال گذشته با همکاری سازمان راهداری شروع شد،‌این پروژه باعث می‌شود برنامه ریزی رویه‌ها با اصول مدیریتی با هزینه کمتر و راندمان بیشتری انجام شود.

وی افزود: این پروژه حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا پایان سال آنرا در اختیار سازمان راهداری قرار دهیم.

وی به برنامه‌های سال 95 مرکز تحقیقات اشاره کرد و گفت:‌ عمده توان مدیریتی در سال جاری بر پروژه‌های مربوط به تدوین استانداردهای مورد نیاز سازمان مدیریت، مجلس و سایر ارگان‌ها متمرکز می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران،‌ ایمنی در برابر آتش اهمیت بسیار زیادی درکشور  دارد. متاسفانه توسعه شهرها معمولا به معنای افزایش پتانسیل خطر آتش‌سوزی است کما این‌که در 15 سال اخیر آمار آتش‌سوزی به دلایل مربوط به توسعه افزایش یافته است.

شکرچی‌زاده با اشاره به این‌که ایمنی در برابر آتش در ساختمان‌ها موضوع جدیدی است،‌گفت: تدوین استانداردهای ملی، آئین‌نامه و.. در این رابطه انجام شده و در این زمینه با سازمان استاندارد همکاری خوبی داشته‌ایم.

وی افزود: پیش نویس جدید مبحث سوم مقررات ملی ساختمان پس از یکسال و نیم برگزاری جلسات تهیه شده است. این پیش نویس امروز یا فردا در سایت مبحث ملی مقررات برای اعلام نظر متخصصان و کارشناسان قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: در ویرایش دوم مقداری به مباحث مربوط به آتش سوزی پرداخته شد،‌اما در ویرایش سوم به این مسئله به طور کامل پرداخته شده است.

وی با بیان این‌که مصالح ساختمانی کشور واجد شرایط ایمنی در برابر آتش سوزی نیستند، تصریح کرد: این مسئله می‌تواند آتش سوزی کوچک را به آتش سوزی‌های بزرگ تبدیل کند. مبحث جدید مقررات ملی ساختمان این مسئله را مد نظر قرار گرفته و به تدریج الزامی می‌شود. امیدواریم شهریور امسال مبحث سوم مقررات ملی ساختمان به تایید شورای مقررات ملی ساختمان برسد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 193 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:58

ایده که به ذهن می‌رسد، حالا در هر زمینه‌ای، اولش خیلی لذت‌بخش است. اول به این فکر می‌کنی که چه ایده‌ای به نظرت رسیده، ایده را به بهترین شکل ممکن در ذهنت می‌پرورانی و بعد که مرحله عمل می‌رسد، همه چیز به‌صورت ناگهانی کاملا غیرممکن به نظر می‌رسد، به‌خصوص اگر در آن زمینه تجربه‌ای نداشته باشی و در بدبینانه‌ترین حالت هیچ پول و سرمایه‌ای هم برای عملی کردن ایده نابت نداشته باشی. اینجاست که تمام تصاویر زیبای خیالت به یک مه غلیظ تبدیل می‌شود و احتمالش خیلی زیاد است که زود همان تصاویر مه‌آلود هم به کل از ذهنت پاک شود.

اگر از متخصصان بپرسید به شما می‌گویند وقتی می‌خواهید بیزینسی راه بیندازید بروید سراغ این افراد «دوستان، خانواده و ساده‌لوح‌ها»؛ اما این را هم بدانید که همیشه راه دیگری هم وجود دارد که می‌تواند کمی آسان‌تر باشد. واقعیت این است که شما به پول احتیاج ندارید. شما به آن چیزی که با پول می‌شود خرید، نیاز دارید. مادربزرگ یا پدربزرگ پولدار هم ندارید که بخواهید رویش حساب کند؛ سرمایه‌گذار هم حاضر نیست در ابتدای راه بیاید روی کارتان سرمایه‌گذاری کند. نکته اینجاست که شما به هیچ یک از اینها نیاز ندارید. شما فقط به کسانی نیاز دارید که کارتان را بدون دریافت دستمزد انجام دهند.

شاید پیش خودتان بگویید که این افراد حتما در دسته ساده‌لوح‌ها قرار می‌گیرند، چون مگر می‌شود مردم بیایند و بدون پول کاری را انجام دهند؟ شاید نتوان با قاطعیت پاسخ مثبت به این پرسش داد اما حقیقت این است که همیشه غیرممکن هم نیست. گواهش هم این است که بسیاری از بیزینس‌های معروف و افراد موفق دنیا کارشان را به‌صورت شراکتی و با کمک رایگان دوستان کاربلد خود آغاز کردند اما تصور عمومی اصولا بر این است که آدم‌ها در ازای کارشان حتما چیزی می‌خواهند.

اما این واژه «رایگان» واقعا واژه زیبایی است. اگر آدم‌ها می‌توانستند همه چیز را به‌صورت رایگان به دست بیاورند، احتمالا نیمی از مشکلات‌ روزمره‌شان حل می‌شد اما در زندگی واقعی هیچ چیز به‌صورت رایگان، یا بهتر است بگویم بدون تلاش نصیب هیچ کس نمی‌شود. اینکه می‌گویند برای شروع بیزینس‌تان بروید سراغ کسانی که بدون دریافت پول برای‌تان یا در کنارتان کار کنند، به این معنا نیست که شما وظیفه ندارید در ازایش کاری انجام دهید؛ در واقع این شمایید که باید چنان ایده حساب‌شده و برنامه مشخصی در ذهن داشته باشید که بتوانید دوستان یا آشنایان حرفه‌ای‌تان را دعوت و راضی به همکاری بکنید.

به هر حال این را هم باید بدانید که تمام مردم دنیا صرفا آنقدر حریص پول نیستند که در همان ابتدای راه حرف پول را بزنند؛ هستند کسانی که چشم به آینده دارند و اگر پیشنهاد خوبی به آنها بشود حاضرند در ابتدای راه کمی با سختی زندگی کنند و بعد در مرحله یا مراحل بعدی به فکر سوددهی کار و دریافت سود باشند. این افراد معمولا کار را هم بهتر پیش می‌برند و بیشتر می‌توان روی‌شان حساب باز کرد. این افراد شاید ایده، زمان یا حتی انگیزه راه‌اندازی یک بیزینس شخصی را داشته باشند اما اگر وعده‌ای خوب و چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای با کمترین میزان ریسک، به آنها داده شود، فرصت را از دست نمی‌دهند.

کارآفرین‌ها معمولا ایده‌های فوق‌العاده تجاری در ذهن دارند اما همیشه به‌خاطر نداشتن سرمایه در همان مرحله ایده می‌مانند و خطر نمی‌کنند. با خودشان فکر می‌کنند ایده‌شان هرگز عملی نمی‌شود مگر اینکه یک بودجه هنگفت داشته باشند. اما در واقع اگر شما ایده و برنامه اجرایی فکرشده و حساب‌شده نداشته باشید، میلیون‌ها دلار پول هم نمی‌تواند آن را به مرحله عمل برساند. همه نکاتی که تا اینجا به آن اشاره کردیم، در ظاهر آسان به نظر می‌رسد اما قدم‌های زیادی برای رسیدن به تصویر رویایی شما از ایده تجاری‌تان وجود دارد.

به ذهن خودتان متکی باشید
به جای اینکه برای ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی سراغ دیگران بروید، به دانش و استعدادها و قابلیت‌های خودتان اتکا و اعتماد کنید. هر چه کمتر به یک منبع خارجی متکی باشید، کارتان راحت‌تر پیش می‌رود.
با دیگران مشورت کنید

ایده‌تان را با خانواده، دوستان، لینک‌های کاری و همکارهای سابق خود در میان بگذارید. با آنها تماس تلفنی بگیرید، ایمیل بزنید و حتی از ایده کاری جدیدتان در پروفایل اجتماعی‌تان بنویسید. خانواده و دوستان‌تان حرف‌تان را به گوش دیگران می‌رسانند و همکارهای سابق‌تان هم می‌توانند شما را به لینک‌های کاری خودشان معرفی کنند. این شیوه بازاریابی به شما کمک می‌کند مشتریان بیشتری را برای بیزینس خود پیدا کنید.

به فکر شراکت باشید
از ابتدای کار باید به فکر شراکت باشید. اگر سرمایه‌ای ندارید و می‌خواهید با کمک و مشارکت دیگران کارتان را راه بیندازید، بدانید که باید حرف از شراکت بزنید. نمی‌توانید بگویید«از دیگران مجانی کار می‌کشم و در ازایش چیزی هم به آنها نمی‌دهم.» باید اجازه دهید همکارتان احساس کند در کاری که دارد انجام می‌دهد، شریک است. اگر شما برای انجام کاری به کسی ساعتی دستمزد بدهید، به اندازه، یک ساعت از او خدمات می‌گیرید اما اگر براساس یک چشم‌انداز و آینده موفقیت‌آمیز به او دستمزد دهید یا حداقل چنین آینده‌ای را برایش ترسیم کنید، زمان، ایده، زندگی، تلاش و انرژی‌اش را در ازایش می‌گیرید.

ایده ناب داشته باشید
اگر ایده نپخته و فکرنشده باشد، هیچ کس حاضر نیست رویش سرمایه‌گذاری کند؛ در واقع هیچ کس حاضر به همکاری برای اجرای چنین ایده‌ای نیست. هرگز به فکر پیدا کردن شریک و همکار نباشید اگر یک ایده خوب و فکرشده در ذهن ندارید. چطور می‌توانید بفهمید ایده‌تان خوب است؟ با دوستان، خانواده و کسانی که در این کار تجربه دارند و حرفه‌ای و متخصص محسوب می‌شوند، مشورت کنید. اگر اکثریت تشویق‌تان کردند، بعد می‌توانید به فکر پیدا کردن شریک باشید.

اغراق کنید
اصولا کسی دلش نمی‌خواهد برای انجام یک کار بزرگ و احتمالا پرخطر نخستین نفر باشد. هر وقت تعداد پرسنل یک بیزینس بیشتر از یک یا دو نفر باشد، افراد بیشتری جذب به کار و حاضر به همکاری می‌شوند. حالا کار شما چیست؟ اینکه وقتی دارید با گزینه‌های خود درباره شراکت حرف می‌زنید، متقاعدشان کنید نخستین کسی نیستند که طرف صحبت‌شان نشسته‌اید. کافی است بگویید با چند نفر دیگر هم برای همکاری و شراکت صحبت کرده‌اید. نیاز نیست دروغ بگویید؛ واقعا این کار را بکنید. این را هم بدانید هیچ کس دلش نمی‌خواهد آخرین نفر باشد. 

اعتبار و اعتماد بسازید
بزرگ‌ترین مانعی که در این راه باید بر آن غلبه کنید، اعتماد است. شما از کسی که احتمالا هرگز پیش از این شما را در زندگی‌اش ندیده، می‌خواهید که زمانش را در اختیارتان بگذارد و خدماتی به شما بدهد. قاعدتا در قدم اول باید اعتمادش را جلب کنید و برای خودتان اعتبار بخرید. اگر در گذشته در بیزینسی موفق بوده‌اید، با او درمیان بگذارید. اگر هنوز این اتفاق نیفتاده از دستاوردهای خود بگویید تا طرف‌تان شما را در قامت کسی که ممکن است در آینده در کارش موفق شود، ببیند.

پیشنهاد وسوسه‌انگیز بدهید
بگذارید درباره این موضوع کمی راحت‌تر با هم صحبت کنیم. شما از فرد یا افرادی که احتمالا صرفا از طریق ایمیل با هم در ارتباط بوده‌اید، می‌خواهید خدماتی را در اختیارتان بگذارد، با امید اینکه استعداد کاری که وعده‌اش را می‌دهید، دارید و روابطی هم دارید که شما را به موفقیت می‌رساند. پیشنهادی به آنها بدهید که نتوانند رد کنند. وقتی پیشنهاد شما را بررسی می‌کنند، باید مثل یک دختربچه مدرسه‌ای ذوق کنند. به خاطر داشته باشید اینها شرکای شما هستند؛ اگر شما کارتان را درست انجام دهید قاعدتا آنها هم کارشان را درست انجام خواهند داد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 201 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:58

مؤسسه تحقیقاتی مودی اعلام کرد: اقتصاد عربستان در صورتی که با اصلاحات روبه‌رو نشود باید منتظر وخیم‌تر شدن اوضاع خود ...

مؤسسه تحقیقاتی مودی اعلام کرد: اقتصاد عربستان در صورتی که با اصلاحات روبه‌رو نشود باید منتظر وخیم‌تر شدن اوضاع خود باشد.

مؤسسه تحقیقاتی مودی گزارش داد: عربستان سعودی که به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد عربی محسوب می‌شود، به دلیل کاهش چشمگیر بهای نفت که از سال ۲۰۱۴ میلادی کلید خورد و این کشور هم یکی از طراحان اصلی این سناریو بود، اقتصاد خود را در حال بیمار شدن می‌بیند.

پیش‌بینی می‌شود کاهش ذخایر ارزی عربستان سعودی تا سال ۲۰۱۹ میلادی ادامه پیدا کند و به ۴۶۰ میلیارد دلار برسد. بررسی‌های مؤسسه مودی نشان می‌دهد کسری بودجه عربستان سعودی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی سالانه معادل ۹.۵‌درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور باشد که این رقم نیازمند ۳۲۴‌میلیارد دلار کمک مالی است. البته عربستان سعودی در ماه گذشته میلادی ۱۰ میلیارد دلار از بانک‌های بین‌المللی وام گرفت که برآورد می‌شود این رقم برای سال آینده میلادی با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 222 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 13:58

محقق برجسته بازارهای بین المللی تاکید کرد؛ طلا همچنان به درخشش خود در بازارهای جهانی ادامه خواهد داد و به نظر من به زودی سطح 1400 دلاری را خواهد شکست.

جرالد سلنته تحلیلگر برجسته بازار طلا تصریح کرد: قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون 20 درصد رشد داشته و به نظر من درخشش این فلز زرد در بازارهای بین المللی ادامه خواهد یافت.

بر اساس این گزارش وی افزود: تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که طلا می تواند به زودی سطح مقاومتی 1400 دلاری را بشکند. پیش بینی من این است که طلا در مسیر دستیابی به سطح قیمتی 2000 دلاری قرار دارد.

شورای جهانی طلا اعلام کرده است که تقاضای طلا امسال 21 درصد افزایش یافته است. پس از آنکه قیمت طلا اوایل ماه جاری به بیش از 1300 دلار افزایش یافت بار دیگر روند نزولی قیمت این فلز زرد آغاز شده است.

به نظر می رسد برگزاری همه پرسی عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا در 23 ژوئن 3 تیرماه و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر می تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 207 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 12:30

تغییر بانک مسکن از یک بانک تجاری-‌تخصصی به یک بانک توسعه‌ای- تخصصی موضوعی است که به گفته وزیر راه و شهرسازی در دستور کار ...

تغییر بانک مسکن از یک بانک تجاری-‌تخصصی به یک بانک توسعه‌ای- تخصصی موضوعی است که به گفته وزیر راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفته است. آخوندی معتقد است با بهره‌گیری از یک بانک توسعه‌ای در بخش مسکن می‌توان سیکل رکودی را کوتاه‌تر کرد. در شماره 175 هفته‌نامه تجارت‌ فردا غلامرضا سلامی، مشاور وزیر راه و شهرسازی جزییات رویکرد این وزارتخانه در خصوص بانک مسکن را تشریح کرده است.

غلامرضا سلامی در رابطه با وظایف بانک‌های توسعه‌ای گفت: به‌طور کلی در دنیا بانک‌های توسعه‌ای به منظور تسریع و تسهیل پروژه‌های بزرگ از قبیل ایجاد بزرگراه، بندر، راه‌آهن، سدسازی یا تولید آب و برق، نقش‌آفرینی می‌کنند. سلسله‌وظایف این بانک‌ها، با بانک‌های تجاری متمایز است و معمولاً بر روی پروژه‌های بزرگ کار می‌کنند. 

او افزود: این پروژه‌ها معمولاً در سطح ملی هستند و بر روی آن مطالعات و کارهای کارشناسی صورت می‌گیرد و وام‌های نظارت‌شده به این طرح‌ها تعلق می‌گیرد. در بخش مسکن و در بخش بانکداری خرد، بانک مسکن با وام‌دهی، نیاز طرف تقاضا را تا حدی پوشش داده است، این کاری است که برخی از بانک‌های تجاری نیز انجام می‌دهند. 

او در ادامه بیان کرد: این در حالی است که در این بخش، عرضه به شکل سازمان‌یافته و به نحو مطلوب صورت نمی‌گیرد. پروژه‌های مسکن چند ده هزار‌واحدی که جامعه هدف آن اقشار متوسط است. به عنوان مثال در اطراف شهرهای بزرگ آمریکا، شهرک‌های مسکونی وجود دارد که به وسیله شرکت‌های بزرگ ساخته می‌شود. این شرکت‌ها معمولاً با منابع خود نمی‌توانند این کارها را انجام دهند و نیاز به منابع بانکی دارند، اما تامین منابع بانکی از طریق بانک‌های تجاری حداقل در کشورهای در حال توسعه امکان‌پذیر نیست.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در گذشته نیز در کشورهای توسعه‌یافته، این امر میسر نبود، اما در حال حاضر بخش توسعه‌ای و تجاری بانک‌های بزرگ متمایز شده و پروژه‌های بزرگ در بخش توسعه‌ای صورت می‌گیرد. این بانک‌ها طرح‌های بزرگ را با معیارهای مشخص بررسی می‌کنند و به این طرح‌ها وام نظارت‌شده اعطا می‌کنند. به این معنا که این وام‌دهی به تدریج صورت می‌گیرد و میزان مصرف آن با حسابرسی دقیق صورت می‌گیرد. 

او افزود: در بسیاری از کشورها، بانک‌های توسعه‌ای این وام‌ها را با بهره کمتر از نرخ متعارف اعطا می‌کردند و تفاوت این نرخ بهره در بودجه دولت دیده می‌شود. در کشور ما بانک صنعت و معدن، تنها بانکی است که در بخش صنعت فعالیت می‌کند. اما در بخش مسکن نیاز است که یک بانک ایجاد شود، تا با حمایت از توسعه‌دهنده‌ها، زمینه فعالیتشان را در بازار میسر کند. بنابراین ایجاد پروژه‌های بزرگ در بخش مسکن بر اساس تکنولوژی روز و با در نظر گرفتن ملاحظات انرژی، دسترسی به شهر اصلی و سایر موارد در دستور کار قرار گیرد. 

سلامی گفت: بانک توسعه‌ای در بخش مسکن علاوه بر تامین مالی، می‌تواند در عرضه این محصولات به خریداران خرد نیز نقش‌آفرینی کند و منابع را به وام خریدار تبدیل کند. به بیان دیگر، به خریداران که در بانک پس‌انداز یا پیش‌خرید می‌کنند، اعتبار دهد و همان اعتباری را که به سازنده داده به خریدار نیز منتقل کند. این یک فرض کلی در خصوص بانک توسعه‌ای مسکن است و در وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفته است.

او گفت: بحث تامین مالی، فقط به یک بازار محدود نیست و گاهی ترکیب چند گزینه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. بگذارید این بحث را با یک مثال توضیح دهم. در حال حاضر یک شرکت توسعه‌دهنده، برای طرح بزرگ نیاز به 10 هزار میلیارد تومان سرمایه دارد. ممکن است سرمایه اولیه این شرکت برای طرح مذکور هزار میلیارد تومان باشد و دو هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کند، مابقی را نیز از بانک‌های توسعه‌ای وام دریافت کنند. این یک سرمایه‌گذاری مرکب است که در این مسیر بانک‌های توسعه‌ای نقش مکمل بازار سرمایه را ایفا می‌کنند.

او افزود: وظیفه اعطای وام‌های کوتاه‌مدت، بر عهده بانک‌های تجاری است، اما بانک‌های توسعه‌ای بیشتر نقش تامین مالی طرح‌های بلندمدت را ایفا می‌کنند. در کنار این موضوع، نقش بازار سرمایه نیز مهم است. از این طریق است که چند سرمایه‌گذار بزرگ در این بازار پذیره‌نویسی می‌کنند، یک شرکت سهامی عام تاسیس می‌کنند و سهم بیشتری از سرمایه از طریق بازار تهیه می‌شود. 

او در ادامه بیان کرد: در مرحله بعد می‌توانند برای باقی مانده نیاز مالی خود از بانک‌های توسعه‌ای وام دریافت کنند. بنابراین به دلیل اینکه این رقم قابل توجه است باید به شکل ترکیبی عمل شود. بانک توسعه‌ای علاوه بر تامین مالی می‌تواند به عنوان یک «مرجع تخصصی» به سرمایه‌گذاران کمک کند، به این معنی که به دلیل تجربه بالا و تخصصی که دارد می‌تواند در امر «تهیه طرح‌ها»، «بررسی نقاط ضعف و قوت»، «جلوگیری از هرز رفتن منابع» و «نظارت جامع و دقیق» به توسعه‌دهنده کمک قابل توجهی کند تا طرح‌ها به نتیجه برسد.

سلامی در پاسخ به این سوال که با توجه به ریسک بالای ساخت و ساز، آیا این موضوع باعث انتقال این ریسک به ترازنامه بانک‌ها می‌شود؟ گفت: اصولاً ریسک در هر بانکی و در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد، نمی‌توان به‌طور کلی گفت چون این فعالیت برای بانک‌ها ریسک ایجاد می‌کند، نباید سمت آن رفت. همان‌طور که عنوان کردم، باید ابعاد کارشناسی طرح به دقت بررسی شود، باید نظارت دقیق باشد، تا ابعاد ریسک کاهش یابد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: در کشوری مانند آمریکا نیز بانک‌های بزرگ دچار مشکل می‌شوند که نیاز است دولت به آنها کمک کند. این امر در صنعت بانکداری طبیعی است. اما به‌طور کلی به هر میزان برنامه‌ریزی در بخش مسکن صحیح‌تر باشد، ریسک نیز قابل کنترل است. به خصوص در کشور جوانی مانند ایران، ریسک تهیه و عرضه مسکن در سطح پایینی قرار دارد. مطمئناً اگر مانند مسکن مهر، طرح در جای نامناسبی ایجاد شود یا اینکه در جایی که فاقد تاسیسات روبنایی و زیربنایی هستند احداث شود این رویکرد با ریسک بالایی همراه خواهد بود. 

او در ادامه بیان کرد: سایر مسائل مانند دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشتی و تفریحی نیز باید در نظر گرفته شود. این ریسک‌های پیش‌رو است. در عین حال سرمایه‌گذاری می‌تواند دارای بازده مناسب و ریسک پایین باشد. به عنوان مثال اگر در اطراف شهر تهران که دارای دسترسی مناسب است، امکانات زیربنایی و معیشتی فراهم شود، مردم خواستار این می‌شوند که به دلیل آلودگی صوتی و هوا، از تهران فاصله گیرند، در نتیجه این گزینه‌ای مناسب خواهد بود و عرضه با تقاضا همراه می‌شود. هنگامی که یک خانه با وام خریداری می‌شود، ریسکی وجود ندارد، بلکه این ریسک را مدیریت ما ایجاد می‌کند.

او افزود:  بنابراین باید به دنبال طرحی بود که تمام زوایای آن مشخص شود، نه اینکه پس از سرمایه‌گذاری (مانند اکثر پروژه‌هایی که ساخته شده) دریابیم که این طرح‌ها با اقبال عمومی روبه‌رو نشده است. اگر تمام جوانب یک طرح توسعه‌ای در بخش مسکن بررسی شود، در نتیجه نگرانی برای از بین رفتن منابع سرمایه‌گذاری وجود نخواهد داشت.

سلامی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر مکان‌هایی برای ایجاد طرح‌های بزرگ مسکن در نظر گرفته شده که ویژگی‌های مورد نظر را داشته باشد؟ گفت: وزارت مسکن و شهرسازی تقریباً 18 طرح شهرک‌های جدید را در شهرهای مختلف در نظر گرفته که قسمت‌های مختلف این طرح در حال اجراست، در کلانشهر تهران نیز چهار منطقه اندیشه، هشتگرد، پرند و پردیس وجود دارد. در کلانشهری مانند اصفهان نیز دو طرح درحال اجراست. البته باید تاکید کنم که همه این طرح‌ها نیاز به سرمایه، برنامه‌ریزی منسجم و سازنده دارد. 

او خاطرنشان کرد: باید همکاری مناسبی میان بانک‌ها برای تامین مالی و سازنده برای پیشبرد این طرح‌ها صورت گیرد. بسیاری از مناطق در ایران پتانسیل تبدیل شدن به شهرک‌های محل سکونت را دارا هستند، اما باید سایر عناصر نیز در اختیار باشد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 173 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 12:30

محمدرضا ملاصالحی درارتباط تلفنی با  برنامه  گفتگوی ویژه خبری بیان کرد: سازمان تعاون روستایی و تعاونی ها از اول خرداد  این طرح را به ظرفیت روزانه هزار تن در هشت استان که شیر بیشتری تولید می کنند، اجرا خواهد کرد .

وی پرداخت یارانه صادراتی به شرکت های صادر کننده محصولات لبنی را از دیگر برنامه های حمایتی دولت دانست و گفت: در صورت تصویب اعتبار 200 میلیارد تومانی در هئیت وزیران این یارانه برای صادرات 15 هزار تن شیرخشک در روز اختصاص خواهد یافت .

قائم مقام معاونت امور دام وزارت جهاد و کشاورزی با بیان اینکه تمامی طرح های این وزارت در برنامه ششم، صادرات محور است افزود : تضمین می دهیم که قوانین و مقررات در این زمینه ثابت بماند تا تولید کنندگان و صادرکنند گان بتوانند درست برنامه ریزی کنند. رئیس انجمن گاوداری های صنعتی کشور هم در این برنامه با اشاره به اینکه 10 درصد تولیدات لبنی کشور صادر می شد افزود: در چند ماه اخیر برخی کشورها با مشوق های مالیاتی بازار صادراتی ایران را از آن خود کردند.

احمد مقدسی افزود : قیمت تولید شده شیر در ایران همچون دیگر کشورهاست با این تفاوت که در کشورهای دیگر به تولید کنندگان و صادرکنندگان فرآورده های لبنی مشوق های صادراتی داده می شود.

وی افزود: تا سال 90 ، ششصد میلیارد تومان یارانه به شیر و محصولات لبنی داده می شد که یک باره قطع شد .

 رئیس انجمن گاوداری های صنعتی کشور گفت: کمیت و کیفیت شیر تولیدی در واحدهای دامداری کشور به شرط دادن مشوق های صادراتی توانایی به دست گرفتن بخشی از بازار 500 میلیون نفری کشور های منطقه را دارد .

 مقدسی گفت : 22 درصد گاوداری های صنعتی کشور 55 درصد شیر خام را تولید می کنند  و 78 درصد واحد های دیگر سنتی و نیمه صنعتی هستند .

 وی افزود : واحد های دامداری کشور از نظر بهره وری رتبه دوم رادر دنیا به خود اختصاص داده اند.

رئیس انجمن گاوداری های صنعتی کشور گفت : در صورتی که دولت هرچه سریعتر مشوق های صادراتی را تصویب کند دیگر نیازی به خرید تضمینی شیرهم نیست .

عضو هئیت مدیره انجمن صنایع لبنی کشور هم دراین برنامه گفت: کارخانجات فرآوری محصولات لبنی نمی توانند بیش از نیاز خود از دامداران شیر بخرند.

غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه مصرف داخلی و صادرات محصولات لبنی همزمان کاهش یافته است افزود: برخی کارخانجات ما بیش از 50 میلیارد تومان پنیر دارند و برخی کارخانجات هم به همین مقدار محصولات مختلف لبنی دارند که نه می توانند آنها را در داخل بفروشند و نه توانایی صادرات آنها را دارند .

وی با رد اینکه کارخانجات فرآورده های لبنی به عمد شیر تولیدی دامداران را نمی خرند تا قیمت آن را پائین بیاورند افزود: ما می خواهیم محصولاتمان را با قیمت پائین در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم .
عضو هئیت مدیره انجمن صنایع لبنی کشور افزود: گردش مالی سالانه صنایع لبنی در کشور 4 میلیارد و دویست میلیون دلار است که 600 میلیون دلار آن سهم صادرات است .
سلیمانی گفت : برای صادرات به برنامه بلند مدت و بهبود کیفیت شیر نیازمندیم.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 191 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 12:30

جنرال موتورز در پی رسوایی تقلب میتسوبیشی موتورز در اقتصاد سوخت صدها خودرو، فروش حدود 60 هزار شاسی بلند مدل 2016 در آمریکا ...

درسی که جنرال موتورز از رسوایی ژاپنی‌ها گرفت

جنرال موتورز در پی رسوایی تقلب میتسوبیشی موتورز در اقتصاد سوخت صدها خودرو، فروش حدود 60 هزار شاسی بلند مدل 2016 در آمریکا را به دلیل اینکه میزان مصرف سوخت آنها بالاتر از سطح اعلام شده است، متوقف کرد.

سخنگوی بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا اعلام کرد که جنرال موتورز به خطای غیرعمدی در زمینه مصرف سوخت بهینه برآورد شده در شاسی‌بلندهای جی‌ام سی آکادیا، بوئیک انکلاو و شورولت تراورس پی برده است. اقتصاد سوخت برآورد شده برای این خودروها 1.2 مایل به ازای هر گالن بالاتر از میزان اعلام شده است.

سخنگوی سازمان حفظ محیط زیست آمریکا اعلام کرد: جنرال موتورز به این سازمان اعلام کرده که برچسب اقتصاد سوخت سه مدل شاسی بلند 2016 را اصلاح می‌کند و قرار است اطلاعات مربوط را به این سازمان ارائه دهد. 

جنرال موتورز با اعلام اینکه اقتصاد سوخت اعلام شده برای خودروهایش نادرست بوده، اعلام کرده که مورد مذکور اکنون اصلاح شده است.

این جدیدترین مورد از موارد متعدد مربوط به اغراق خودروسازان در اقتصاد سوخت خودروهای‌شان در چند سال اخیر است. بعضی از خودروسازان ناچار شدند بابت برآورد نادرست اقتصاد سوخت خودروهای‌شان به مالکان آنها خسارت دهند. جنرال موتورز هم اعلام کرده با مالکان خودروهایی که چنین مشکلی دارند تماس خواهد گرفت.

براساس گزارش اتوموتیو نیوز، مهندسان جنرال‌موتورز زمانی‌که سرگرم کار روی برچسب مدل 2017 بودند، خطای مذکور را کشف کردند.

میتسوبیشی موتورز به تازگی اقرار کرده آمار اقتصاد سوخت چهار مدل خودروی مینی که در ژاپن فروخته شده‌اند و دو مدل آنها تحت برند نیسان بوده‌اند، دستکاری شده است.

بعضی از کارمندان میتسوبیشی آمار اقتصاد سوخت خودروها را دستکاری می‌کردند تا میزان مصرف بهینه سوخت این خودروها را کمتر از میزان واقعی نشان دهند.

خودروسازان کره‌ای هیوندای موتور و شرکت تابعه‌اش کیا موتورز هم در سال 2014 بابت اغراق در رتبه اقتصاد سوخت حدود 1.2 میلیون خودرو، به دولت آمریکا 350 میلیون دلار جریمه و همچنین 395 میلیون دلار برای حل شکایت مالکان خودرو پرداخت کردند.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 197 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 9:35

یک پایگاه خبری تحلیلی در گزارشی تاکید کرده که از منظر میزان درآمد سرانه به هزینه‌های نظامی در جهان، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و ...

عربستان؛ پرچمدار هزینه نظامی در جهان

یک پایگاه خبری تحلیلی در گزارشی تاکید کرده که از منظر میزان درآمد سرانه به هزینه‌های نظامی در جهان، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا در صدر لیست قرار دارند.

در ادامه انتشار خبرها درباره صرف هزینه‌های هنگفت نظامی در جهان، یک پایگاه خبری تحلیلی غربی لیستی از کشورهایی که بیشترین میزان مخارج نظامی در جهان را می‌کنند، ارائه داد.

در حالی که خاورمیانه از یک سو درگیر سیاست‌های مداخله‌جویانه و نظامی آمریکا،‌ رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است و از سوی دیگر از مشکل ناامنی و تروریسم رنج می‌برد، یک پایگاه خبری تحلیلی غربی گزارشی از کشورهایی که بیشترین بودجه برای مخارج نظامی صرف می‌کنند، منتشر و به نام این سه اشاره کرد.

نکته جالب توجه در گزارشی که پایگاه خبری تحلیلی «اینترنشنال اسپکتیتر» (Inteational Spectator) منتشر کرده، آن است که بیشترین هزینه‌ نظامی در جهان بر حسب میزان درآمد سرانه به ترتیب از آن عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا است.

پس از این سه، انگلیس،‌ روسیه، فرانسه و چین در رده‌های بعدی لیست کشورهایی هستند که بر حسب میزان درآمد سرانه، هزینه‌های نظامی بیشتری در جهان صرف کرده‌اند.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 251 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 7:29

ایجاد 100 هزار شغل در مناطق روستایی و عشایری،‌ توزیع بسته‌های جهیزیه برای کارمندان دولت و انتظار 610 تعاونی اعتبار ...

ایجاد 100 هزار شغل در مناطق روستایی و عشایری،‌ توزیع بسته‌های جهیزیه برای کارمندان دولت و انتظار 610 تعاونی اعتبار برای اخذ مجوز مهمترین اخبار هفته جاری بود.

در هفته‌ای که گذشت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد سه میلیون و 500 هزار شغل در صنایع بزرگ خبر داد.

وی گفت: در حال حاضر 85 درصد اشتغال کشور در بنگاه‌های خرد و کوچک و متوسط است و توصیه کرد که اگر بنگاههای خرد و کوچک به شکل زنجیره‌ای به هم متصل شوند در موفقیت آنها و حل معضل اشتغال تاثیرگذار است.

ربیعی همچنین با اشاره به فراهم کردن زمینه تشکیل تعاونی‌های اعتبار و اهمیت بازار پول و سرمایه،‌بر ضرورت امکان استفاده بانک از نرم‌افزار کنترل مالی تاکید کرد.

وی از وجود 610 تعاونی اعتبار در مرحله اخذ مجوز خبر داد و گفت: باید به سمت حسابرسی یکپارچه و یکسان برویم و با بانک مرکزی برای طراحی نرم‌افزاری که قدرت کنترل بانک و نظارت آن را افزایش بدهد به تفاهم برسیم.

تامین و توزیع جهیزیه برای تمام کارمندان دولت خبر دیگری بود که از سوی رییس اتاق تعاون ایران اعلام شد.

به گفته بهمن عبداللهی این طرح زوج‌های جوان و تمام کارمندان و حقوق بگیران دولت اعم از فرهنگیان و نیروهای مسلح را شامل می‌شود و کالاهای قابل عرضه در طرح تماما ایرانی و تولید داخل خواهد بود.

وی نرخ کارمزد بسته‌های جهیزیه را 12 درصد در سال ذکر کرد و گفت: این بسته‌ها با قیمت مناسب توسط تعاونی‌ها به مزدوجین جوان و حقوق بگیران دولتی عرضه می‌شود.

از دیگر خبرهای این هفته، راه اندازی بازار مجازی تعاون بود.

آنطور که سید حمید کلانتری، معاون امور تعاون وزیر کار گفته با راه اندازی این بازار، امکان عرضه تولیدات تعاونی ها فراهم می شود.

به گفته وی بازار مجازی در حوزه تولید کالا و خدمات در کل کشور به ارائه خدمات می‌پردازد و در تمام بخش‌های اقتصادی و گرایش‌های تعاونی فعالیت می‌کند.

وی همچنین از ایجاد 1.7 میلیون فرصت شغلی در بخش تعاون خبر داد و هزینه ایجاد شغل در تعاونی‌ها را 50 تا 60 میلیون تومان ذکر کرد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون به میزان صادرات بخش تعاون در سال گذشته اشاره کرد و آن را یک میلیارد و 750 میلیون دلار ذکر کرد.

در هفته‌ای که گذشت معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از ایجاد 100 هزار شغل در مناطق روستایی و عشایر تا پایان سال 1395 خبر داد.

رضوی گفت: با توجه به اینکه روستاها در کشور خاستگاه و پایگاه اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شوند در نظر داریم تا پروژه ارتقای تولید و توسعه اشتغال پایدار روستایی را در این مناطق به اجرا در آوریم.

وی ابراز امیدورای کرد: این طرح به زودی به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ و با تحقق آن گام موثری در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

انتقاد یک نماینده مجلس از وضعیت بیکاری کشور نیز این هفته خبرساز شد.

احمد علی مقیمی، نماینده بهشهر با انتقاد از تعطیل شدن 15 هزار واحد تولیدی در کشور و رکود حاکم بر بنگاههای اقتصادی گفت: مسئولان به موضوع هدایت نقدینگی به سمت تولید و مبارزه با فساد و رانت‌خواری با هدف رونق تولید تاکید دارند ولی متاسفانه وضعیت در شرایط کنونی به گونه‌ای است که نه تنها نقدینگی به سمت تولید نمی رود بلکه کارخانه‌های بسیاری تعطیل شده و رکود پدر تولید کنندگان را درآورده است.

وی با اشاره وعده‌های دوران انتخابات ریاست جمهوری از جمله حل معضل اشتغال فارغ التحصیلان گفت:در تحقق اقتصاد مقاومتی در زبان موفق بودیم اما در عمل و اجرا موفقیتی به دست نیامده است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 187 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:41

امروز در بازارهای جهانی با پیش‌بینی افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا قیمت طلای زرد و سیاه هر ...

امروز در بازارهای جهانی با پیش‌بینی افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا قیمت طلای زرد و سیاه هر دو کاهش داشت، نفت بشکه‌ای 47.82 دلار و هر اونس طلا 1253 دلار معامله شد.

 امروز در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت 1.11 دلار کاهش یافت و هر بشکه از این طلای سیاه به قیمت 47 دلار و 82 سنت معامله شد این در حالی است که نفت برنت در روزهای گذشته از 49 دلار عبورکرده  و به 50 دلار نزدیک شده بود.

امروز در بازارهای جهانی قیمت نفت آمریکا هم کاهش 90 سنتی را هم تجربه کرد و بشکه‌ای 47 دلار و 29 سنت به فروش رفت.همچنین قیمت گاز طبیعی، گازوئیل، بنزین، نفت کوره و نفت سفید هم‌ همه کاهشی بودند.

خبرگزاری رویترز درباره دلیل کاهش قیمت نفت نوشت: روز گذشته آماری از اقتصاد آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد میزان اشتغال و تورم تا حدودی بهبود یافته و علائمی برای افزایش نرخ بهره وجود دارد.

این گزارش سبب شد تا سرمایه‌گذاران بر سر اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را برای دومین بار در این کشور افزایش خواهد داد، شرط‌بندی کنند.

پیش از این فدرال رزرو آمریکا بعد از یک دهه در ماه دسامبر نرخ بهره را که در محدوده صفر بود به 0.25 تا 0.5 درصد افزایش داد و قرار شد تا در مدت یکسال در سه نوبت، نرخ بهره را به 2 درصد برساند.

سرمایه‌گذاران می‌گویند؛ با این گزارش وضعیت اقتصادی آمریکا، دومین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به زودی محقق می‌شود.

جک آبلین رئیس اداره سرمایه‌گذاران در بانک خصوصی BMO شیکاگو گفت: مطمئناً فدرال رزرو ماشه افزایش نرخ بهره را در ماه ژوئن خواهد کشید. این پیش‌بینی‌ها سبب شد تا ارزش دلار هم نسبت به سبد سایر ارزها افزایش یابد.


کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی

همچنین امروز قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش 5 دلاری را تجربه کرد، هر انس از این فلز گرانبها به قیمت 1253 دلار به فروش رفت. قیمت امروز این فلز گرانبها در کمترین زمان به 1251 دلار و 20 سنت و در بیشترین زمان به 1258 دلار و 70 سنت رسید.

قیمت امروز طلا نسبت به یک ماه گذشته 2.7 دلار و نسبت به یک سال گذشته 43.20 سنت با افزایش همراه شد.

سرمایه‌گذاران فلز زرد با پیش‌بینی اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را به زودی افزایش خواهد داد، سرمایه‌گذاری امنی را نسبت به طلا پیدا کرده‌اند. بنابراین، تقاضا برای طلا کاهش یافته و قیمت نیز با افت 5 دلاری مواجه شد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 170 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:41

بعد از ماجرای توقیف دو میلیارد دلار از دارایی بانک مرکزی که در قالب خرید اوراق قرضه توسط دولت آمریکا بلوکه شد، دنبال مقصر ماجرا گشتن ...

بعد از ماجرای توقیف دو میلیارد دلار از دارایی بانک مرکزی که در قالب خرید اوراق قرضه توسط دولت آمریکا بلوکه شد، دنبال مقصر ماجرا گشتن و اینکه دقیقا در چه دوره‌ای اتفاق افتاده بیش از هر جریانی و جنبه ای دیگر از آن این روزها نمود دارد. جایی که جدای از دولت‌ها، تاکنون حدود شش رئیس کل بانک مرکزی از زمان آغاز خرید و فروش اوراق در حوزه بین‌الملل تا توقیف این دارایی حضور داشته‌اند؛ از نوربخش تا بهمنی.

ماجرا از صدور حکم دیوان عالی آمریکا در ابتدای اردیبهشت ماه امسال، مبنی بر پرداخت دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های آمریکایی کشته شده در حملات سال 1983، آغاز شد.

وزارت خارجه آمریکا به دنبال اصلاح قانون مصونیت دولت‌های خارجی مصوب کرد تا اشخاص آمریکایی آسیب دیده از حملات تروریستی در هر جای دنیا و یا بازماندگان آنها می‌توانند در محاکم آمریکا علیه دولت هایی که حامی عملیات تروریستی هستند شکایت کنند. اما دولت ایران که معتقد بود بر اساس اصل برابری حاکمیت‌ها و مصونیت دولت‌ها در حقوق بین الملل، محاکم داخلی یک دولت نباید مجاز به رسیدگی به دعاوی مطروحه علیه دولت‌های خارجی باشند، سیاست خود در قبال اینگونه دعاوی را به رسمیت نشناختن این رویه و عدم شرکت در محاکم قرار داد.

با این حال یکی از این دعاوی تحت عنوان پرونده پترسون، مربوط به انفجاری بود که در سال 1983 در لبنان اتفاق افتاد و طی آن مقر تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان مورد حمله قرار گرفت و حدود 240 نفر از تفنگداران آمریکایی در آن کشته شدند. بازماندگان این اشخاص، در سال 2003 موفق به دریافت رأیی از دادگاهی در آمریکا شدند که ایران به پرداخت حدود دو میلیارد دلار آمریکا به خواهان‌ها محکوم شد.

اما ماجرای اصلی اینجاست که اشخاصی که در پرونده ها، موفق به تحصیل رأی علیه دولت ایران شده بودند، در مرحله بعد به دنبال پیدا کردن دارایی هایی از نهادهای ایرانی بودند تا بتوانند غرامت خود را دریافت کنند که البته با توجه روابط مالی و اقتصادی ایران و آمریکا عملا از سال 1979 قطع شده بود و ایران دارایی خاصی در قلمروی آمریکا نداشت که از محل آن بتوان آرا را اجرا کرد، بنابراین جهت گیری به سمت توقیف دارایی های خارجی ایران رفت.

در این بین یکی از دارایی‌های هدف، اوراق بهادار دلاری بود که بانک مرکزی ایران در سالهای گذشته خریداری کرده بود. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا نیز بدون توجه به موازین بین المللی و در اقدامی بی سابقه با صدور آرای غیابی، اقدام به توقیف اوراق بهادار بانک مرکزی کرد. این توقیف در حالی انجام می شود که در سال 1387 مجددا قانون ممنوعیت مبادلات دلاری با ایران برقرار شد و بانک‌های آمریکایی از نقل و انتقال وجوه دلاری و تبادلات دلاری با ایران منع شدند و کارشناسان نسبت به این موضوع هشدار داده بودند.

به هر حال با رای اخیر دیوان عالی آمریکا و توقیف این دو میلیارد دلار، مدتی است که فضای سیاسی و اقتصادی کشور تحت تاثیر واکنش های متفاوتی قرار دارد. دولت که معتقد است سهل انگاری دولت گذشته موجبات این تضییع حقوق ایران را فراهم آورده و از سویی دیگر دولت گذشته نیز در واکنش‌هایی این موضوع را چندان نپذیرفته و حتی دولت ‌های قبل را نیز عامل این ماجرا می داند.

در حالی بر اساس اعلام مدیران سابق بانک مرکزی، خرید و فروش اوراق قرضه در حوزه بین الملل از سوی ایران از سال 1375 آغاز شده که بررسی دوره‌های بانک مرکزی در این بازه زمانی حدود 12 ساله تا سال 1387 حاکی از رفت و آمد حدود شش رئیس کل است.

گر چه تاکنون زمان دقیقی از انعقاد قراردادی که به خرید این اوراق مرتبط است اعلام نشده و عوامل اصلی آن مشخص نیستند، ولی از سال 1375 که آغاز معاملات اوراق قرضه توسط بانک مرکزی ایران است، حدود دوسال مربوط به دولت ششم و زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و ریاست محسن نوربخش در بانک مرکزی است که در ادامه و در دولت هفتم و هشتم نیز ریاست نوربخش تا سال 1382 در بانک مرکزی ادامه دارد تا اینکه با فوت وی، برای مدتی کوتاه محمد جواد وهاجی جایگزین او می شود.

اما در سال 1382، ابراهیم شیبانی در اواخر دولت هشتم به ریاست بانک مرکزی منصوب می شود. وی حدود چهار سال در بانک مرکزی ماند اما به دلیل اختلاف نظرهایی که با دولت وجود داشت ترجیح به ترک بانک مرکزی داد و بعد از سه بار استعفا، در نهایت با موافقت محمود احمدی نژاد از این بانک رفت.

دو رئیس کل دیگر نیز بعد از شیبانی به بانک مرکزی رفتند. افرادی که در فاصله سالهای 1386 تا 1392 حضور داشته و دوره بین 1386 یعنی زمان آغاز تحریم‌ها و توقیف دارایی‌های ایران حضور داشته اند.طهماسب مظاهری که در اواخر تابستان 1386 به مدتی کمتر از یکسال به ریاست بانک مرکزی رسید و با رفتن وی محمود بهمنی جایگزین شد. هر دو رئیس کلی که البته در اظهارات اخیر خود مسئولیت این موضوع را نپذیرفته و اعلام کرده‌اند که خرید اوراق در گذشته اتفاق افتاده است.

به هر صورت قرار است بر اساس اعلام رئیس جمهور با تشکیل کمیته بررسی فرایند توقیف این دو میلیارد دلار، به زودی گزارش مبسوطی از این جریان منتشر شود که می‌تواند حاوی اطلاعات تازه‌ای از پشت پرده ماجرای خرید اوراق در شرایط خاص باشد.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 169 تاريخ : جمعه 31 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:41

اگر شما هم جزء آن دسته از کاربران هستید که به تهیه عکس های سلفی از خود و ارسال آنها به شبکه های اجتماعی علاقه خاصی دارید، می‌توانید با ...

گوشی جدید سونی با دوربین 16 مگاپیکسلی برای عکس‌ سلفی

اگر شما هم جزء آن دسته از کاربران هستید که به تهیه عکس های سلفی از خود و ارسال آنها به شبکه های اجتماعی علاقه خاصی دارید، می‌توانید با خرید گوشی جدید سونی این نیازتان را برطرف کنید.

معمولا دوربین‌های جلوی گوشی ها که برای تهیه عکس های سلفی به کار می روند، کیفیت نازل‌تری در مقایسه با دوربین های اصلی و پشتی هر گوشی دارند، اما دوربین گوشی Xperia XA Ultra در این زمینه متفاوت است.

Xperia XA Ultra دارای دوربین جلویی با دقت 16 مگاپیکسل است و البته دقت دوربین اصلی و پشتی آن نیز به 21.5 مگاپیکسل می رسد. برای مقایسه بد نیست بدانیم که دقت دوربین های Galaxy S7 سامسونگ و iPhone 6s اپل در جلو و پشت به ترتیب 12 و 5 مگاپیکسل است. لذا دقت دوربین جلویی Xperia XA Ultra بیش از سه برابر بهتر از دو گوشی پیشرفته فوق الذکر است.

هر دو دوربین گوشی Xperia XA Ultra از قابلیت تثبیت تصویر برخوردارند که به معنای نمایش درخشان تصاویر در نور کم است. این امر به خصوص در زمان تهیه تصاویر سلفی در محیط های کم نور اهمیت می یابد.

از جمله دیگر ویژگی های این گوشی می‌توان به نمایشگر 6 اینچی اشاره کرد. البته هنوز قیمت و دیگر ویژگی‌های گوشی مذکور اعلام نشده است.

جیبام کوش...
ما را در سایت جیبام کوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان jibamkoo بازدید : 251 تاريخ : پنجشنبه 30 ارديبهشت 1395 ساعت: 23:02